Ulu Muda, Maleisië

Ulu Muda

Table of Contents

Ulu Muda het Maleisische jungle paradijs

Het Ulu Muda forest reserve is een van de laatste ongerepte stukken jungle van Zuidoost-Azië.  Het gebied is zo’n 160.000 ha groot en dient als waterwingebied voor een groot deel van het noorden van Maleisië. Hoewel Maleisië met de Taman Negara en de Cameron Highlands veel beter te bereiken jungle heeft, is het deel waar toeristen kunnen komen al jaren niet meer ongerept te noemen. De kans op een ontmoeting met wilde dieren is hierdoor niet groot meer.

Met deze kennis zochten wij naar een alternatief en dit vonden we in Ulu Muda. In het Ulu Muda forest reserve leven ruim 100 verschillende zoogdieren en 300 vogelsoorten waaronder alle 10 in Maleisië voorkomende neushoornvogels.

Ulu Muda jetty

De weg naar Ulu Muda

Het bereiken van deze plek heeft behoorlijk wat voeten in de aarde. Dit draagt gelukkig alleen maar bij aan het avontuur. Onze reis begon in de hoofdstad van Maleisië, Kuala Lumpur. Vanuit daar namen wij het vliegtuig naar Alor Setar, de hoofdstad van de noordelijke provincie Kedah. De vlucht duurde slechts een uur en voor we het wisten stonden we met al onze koffers te wachten op onze taxi. Gelukkig hadden we spelletjes bij ons, want op het vliegveld was niks te beleven en doordat de Ramadan bezig was, waren alle restaurants gesloten.

De taxi was door onze gids en gastheer voor ons geregeld. Dit omdat maar weinig taxichauffeurs weten waar de Ulu Muda Jetty (de kleine haven vanuit waar we de jungle in gingen) ligt. Na een rit van ongeveer 1,5 uur kwam we bij de kleine haven aan. We kwamen hier ruim 2 uur te vroeg aan, waardoor we de tijd hadden om even rond te kijken. Tijdens het rondkijken kwamen we al gelijk de eerste Java-apen tegen.

Om 12 uur werden we verwelkomt door onze twee gidsen en onze kok/stuurman. Tot onze verbazing waren wij de enige en waren het dus onze privé gidsen. Deze gidsen hadden jaren voor het Maleisische WNF gewerkt en wisten alles over de Maleisische natuur.

De Earth lodge

Het duurde ongeveer 1,5 uur voordat we aankwamen bij de Earth lodge, een klein stukje paradijs midden in de Maleisische jungle. De earth lodge is een kleinschalige accommodatie met een aantal twee persoons huisjes en wat grotere zalen voor groepen. Om de prijs wat te drukken hadden wij voor groepsaccommodatie gekozen. Doordat wij de enige waren, kregen wij gewoon een tweepersoons huisje.

Bij aankomst kregen we heerlijke nasi als lunch en werden we bijgepraat over de komende 4 dagen. Alle activiteiten en eten waren inbegrepen bij deze 4-daagse excursie. Het programma voor deze dagen bestond uit 3 bootsafaris, 1 jungle wandeling en 1 keer “rivertubing”. De dieren waar we hier voor zijn, zijn de Aziatische olifanten. Deze gaan we met een beetje geluk wel zien vertelt een van onze gidsen. De bootsafaris zijn speciaal gericht op deze dieren en ook op de honderden neushoornvogels die tijdens zonsondergang over vliegen van hun foerageergebied naar hun nesten.

Earth lodge

Op bootsafari in Ulu Muda

Tijdens de bootsafari varen we de rivier af en stoppen bij zogenaamde saltlicks. Dit zijn kleinere plassen waar veel mineralen in de grond zitten. Deze mineralen zijn essentieel voor veel dieren, die naar deze plekken komen om te drinken en modder te eten. Gelijk op de eerste bootsafari zien wij, als we bij de derde saltlick aankomen, een mannetjes olifant. Op een veilig afstand hebben we zeker 15 minuten naar dit prachtige tafereel gekeken voordat de olifant er vandoor ging.

Daarna gingen we snel door naar de plek waar de neushoornvogels over komen. Na een minuut of 20 wachten komen de eerste groepen neushoornvogels over. Alles wat we zien wordt voor onderzoek bijgehouden door de gidsen. Uiteindelijk zien we ruim 100 neushoornvogels over vliegen! Op de weg terug naar de lodge laten we nog een olifant schrikken die de rivier net over wilde gaan steken en luid trompetterend de jungle in schoot. Als afsluiter werden we welkom geheten door een ontvangstcomité van Java-apen.

De Aziatische olifant een van de wildlife top 10 van Nepal, maleisië

Vergeet je bloedzuigersokken niet!

De volgende dag maken we een wandeling door de jungle van Ulu Muda. Tijdens deze wandeling is een bezoek aan de in de buurt gelegen grotten het doel. Tijdens het het wandelen komen we erachter dat we in Maleisië zitten, het is namelijk heel warm met een hoge luchtvochtigheid en overal zitten bloedzuigers. Gelukkig hadden we thuis bloedzuigersokken gekocht, waardoor ze ons niet konden bijten. Deze prachtige wandeling duurde inclusief picknick zo’n 4 uur. Tijdens deze wandeling zagen we lantaarnkevers en heel veel vleermuizen in de grotten.

Een paar uur later bleek ik een souvenir overgehouden te hebben aan de wandeling, er zaten namelijk twee bloedzuigers tussen mijn tenen. Je voelt hier gelukkig niks van, al blijft het door hun antistollingsmiddel wel een behoorlijke tijd bloeden. Vroeger werden deze dieren zelfs gebruikt om aderlatingen uit te voeren!

Nog meer bootsafari!

Aan het eind van de middag gaan we nogmaals op zoek naar dieren in de saltlicks. Hoewel we hopen tapirs tegen te komen tempert de gids onze verwachten. Tijdens deze bootsafari zien we helaas geen olifanten, maar wel een Maleise bonte marter, Aziatische kleinklauwotters, een slanke otter en een aantal varanen.

De volgende ochtend worden we gewekt door de geluiden uit de jungle, namelijk een groep gibbons die aan het “zingen” is. Snel gaan we naar de gids om deze dieren te zoeken, maar helaas konden we de gibbons niet vinden. Deze ochtend stond een relaxte boottocht door Ulu Muda en daarna rivertubing op het programma. Eerst nog langs een paar saltlicks, maar helaas vinden we hier niks. Vervolgens gingen we naar een warmwaterbron, waarin stinkende algen groeien. De gids liet ons deze algen proeven, wat gek genoeg naar een gekookt ei smaakte.

Op deze plek komen we het dichts bij een tapir van de hele reis, er staan namelijk allemaal tapir voetsporen rond deze warmwaterbron. Na een half uur verlaten we de warmwaterbron in waterbanden en met deze drijven we in een uur of twee terug naar het kamp. Heerlijk relaxen en luisteren naar de geluiden van de jungle.

Neushoornvogels in Ulu Muda

Nog één bootsafari om het af te leren.

Als afsluiter gaan we ’s middags nog één keer op zoek naar olifanten en neushoornvogels. De eerste twee saltlicks waar we naartoe varen voorspellen weinig goeds, maar bij de derde saltlick staat een familie Aziatische olifanten. Het gaat om drie volwassen dieren en één veel jonger exemplaar. We kijken ongeveer 10 minuten naar deze prachtige dieren voordat ze weer verdwijnen in de jungle. Tijdens de rest van de bootsafari zien we nog wat Java-apen, wilde zwijnen en weer een hele verzameling aan felgekleurde vogeltjes.

Voldaan gaan we terug, wetend dat we nog maar één nacht op deze prachtige plek hebben. De volgende ochtend vertrekken we weer van deze prachtige plek, op de terugweg zien we nog wat zwijnen en een slanke otter. Daarna volgt alleen de terugweg naar Kuala Lumpur nog en toen zaten deze fantastische dagen er helaas op.

Interesse gekregen in deze fantastische wildlife-ervaring? Kijk op de website van the Earth Lodge.

* Bij wildlifereizen.com maken wij gebruik van affiliate links. Als jij iets via een link op onze website koopt krijgen wij daar een klein percentage over. Wees gerust het kost je niks extra!

Deel dit artikel via sociale media
LinkedIn
Ontdek meer van Wildlifereizen
Een bosbok, één van de antilopen in Malawi
Lilongwe Wildlife Centre: een groene oase in de stad!

Lilongwe Wildlife Centre Lilongwe Wildlife Centre is een natuurreservaat van zo’n 70 hectare en ligt midden in de hoofdstad van Malawi, Lilongwe. Wanneer je het reservaat bezoekt, heb je geen idee dat je je eigenlijk in een miljoenenstad bevindt. Het reservaat is zeer bosrijk en bestaat voornamelijk uit acaciabomen en combretum.

Een gnoe met hoorns. Antilopen in Malawi
Kuti Wildlife Reserve: een oude boerderij omgetoverd tot wildreservaat

Kuti Wildlife Reserve Het Kuti Wildlife Reserve is een beschermd natuurgebied in centraal Malawi. Het natuurgebied ligt dichtbij de stad Salima, niet ver van Lake Malawi. Het reservaat is met zo’n 20 km² niet groot, maar heeft toch veel verschillende habitats. Zo vind je er Miombo bossen, graslanden en moerasgebieden. Pas in 2005

Savanneolifant in Malawi. Inpaklijst Malawi. Een van de big five in Malawi
Nationale parken in Malawi: een uitgebreid overzicht!

Beschermde gebieden in Malawi Lange tijd was Malawi het land waar de meeste toeristen alleen naar toe gingen voor het prachtige Lake Malawi, met haar tropische stranden, kraakheldere water en honderden verschillende soorten vissen, maar de laatste jaren timmert Malawi ook steeds meer aan de weg als safaribestemming. Waar je

Twee mannelijke waterbokken in Liwonde nationaal park.
Antilopen in Malawi

Antilopen in Malawi Antilopen zijn een grote groep evenhoevigen die voorkomen in Afrika en Azië en vooral in Afrika sterk vertegenwoordigd zijn. Het zijn herbivoren, dus eten ze alleen plantaardig materiaal. Ondanks de grote diversiteit, er leven namelijk maar liefst 72 verschillende soorten in Afrika, worden de antilopen vaak over het hoofd gezien

Nkohotakota wildlife reserve
Nkhotakota Wildlife Reserve

Nkhotakota Wildlife Reserve Nkhotakota Wildlife Reserve is een beschermd natuurgebied in het centrale gedeelte van Malawi, dat op een steenworp afstand van Lake Malawi ligt. Het park is 1.800 km² groot en is daarmee het grootste Wildlife Reserve van Malawi. Nkhotakota Wildlife Reserve is niet alleen het grootste Wildlife Reserve